FAQ

 

  1. Var registrerar jag mig?
    För att skicka in bidrag måste du registrera ett konto i tävlingsportalen – du kommer dit genom att följa den här länken: TÄVLINGSPORTAL

     

  2. När kan jag registrera mig?
    Du kan registrera konto i tävlingsportalen när som helst – det är bra att ha gjort det innan inlämningen av bidrag startar, så att du är säker på att allt fungerar som det ska!

     

  3. När börjar tävlingen?
    I år, 2020 börjar gäller följande: inlämning av bidrag startar den 1 augusti och avslutas den 31 augusti. Därefter går tävlingskommittén igenom och dubbelkollar så att alla inskickade bidrag är betalda. Därefter öppnas den digitala jureringen. De bidrag som går vidare till printtävlingen meddelas den 18 september. Resultatet för både den digitala tävlingen och printtävlingen medelas den 7 november i samband med prisutdelningen.

     

  4. När är deadline?
    31 augusti kl. 23.59.59

     

  5. Jag har glömt bort mina inloggningsuppgifter
    Du registrerar dig med din e-postadress, så fundera på vilken e-postadress du använt. Kommer du inte ihåg ditt lösenord – tryck bara på knappen vid inloggningsrutan, så får du ett temporärt lösenord som du byter när du loggar in!

     

  6. Jag har glömt bort mitt lösenord
    Kommer du inte ihåg ditt lösenord – tryck bara på knappen vid inloggningsrutan, så får du ett temporärt lösenord som du byter när du loggar in!
    Får du inget mejl med återställning av ditt lösenord - kolla i spam-korgen! (Det är inte ovanligt att återställningslänkar hamnar där).
     

  7. Hur många bilder kan jag skicka in?
    Du får skicka in så många bilder du önskar! Det finns ingen gräns.

     

  8. Kostar det något att delta?
    Varje inskickad bild kostar 350 kr inkl. moms.

     

  9. Varför kostar det pengar att delta?
    SM i Fotografi/SM in Naturfotografi arrangeras av Svenska Porträttfotografers Förbund helt ideellt. Alla som har förtroendeuppdrag i SvPF och alla som arbetar med SM i Fotografi / SM i Naturfotografi gör detta helt ideellt.
    För att kunna ta hit skickliga, erkända domare för att döma i tävlingen, står SvPF för deras resor och uppehälle för de dagar de är på plats för att döma. Det är de kostnader tillsammans med kostnader för genomförandet av arrangemanget i form av lokalhyror etc. som intäkterna går till.

     

  10. Hur kommer Corona att påverka tävlingen?
    Arrangemanget kan absolut komma att påverkas av de myndighetsrestriktioner som råder gällande Covid-19. Vi följer utvecklingen och är beredda att anpassa genomförandet utifrån rådande rekommendationer.

     

  11. Kan man lämna in bilder före 1 augusti?
    Nej det kan man inte. 

     

  12. Kan man lämna in bilder efter 31 augusti?
    Nej det kan man inte. 

     

  13. När får man reda på resultatet?
    Dels kan man följa prisutdelningen på plats, och dels kan man direkt efter prisutdelningen logga in på sitt konto i tävlingsportalen och se resultatet för sina inskickade bidrag.

     

  14. Hur får man sina diplom?
    Diplomen kommer att finnas nedladdningsbara i tävlingsportalen direkt efter avslutad tävling. De svenska mästarna i respektive kategori kommer att få diplom samt kristallstatyett samt pris från kategorins sponsor vid prisutdelningen. Aktuella datum finner du här.

     

  15. Var laddar jag hem badge:arna?
    För de bilder som erhåller pris kommer badge att finnas tillgängligt att ladda ner i tävlingsportalen.

     

  16. Var ser jag resultatlistan?
    Eftersom SM-tävlingen nu utvecklats ytterligare och det inte kommer att utses en svensk mästare i fotografi, utan svenska mästare i respektive kategori kommer det inte presenteras någon resultatlista på samma sätt som tidigare.

     

  17. Måste man vara medlem i SvPF för att få tävla?
    Nej det behöver man inte vara. Alla som har svenskt medborgarskap, oavsett om man är professionell fotograf eller nybörjare är varmt välkomna att delta!

     

  18. Måste alla delar i bilden vara skapta av mig?
    Ja, det måste de!
    Här finner du de generella tävlingsreglerna, och specifika regler för SM i Fotografi hittar du här, och de specifika reglerna för SM i Naturfotografi hittar du här!

     

  19. Får man använda köpta detaljer, overlays, texturer, himlar etc?
    Nej, det får man inte! Alla detaljer i bilden måste vara skapade av fotografen. Läs noga igenom tävlingsreglerna! Specifika kategoriregler finner du länk till i punkten ovan (nr 18)!
     

  20. Får man använda penslar för att skapa bakgrunder mm?
    Ja man får använda penslar för att måla in detaljer, men man får inte använda penslar för att stämpla in mönster/objekt. Exempelvis om du har en pensel som målar ett färdigt prickigt eller blommigt mönster så är det inte tillåtet, men om du med en pensel, för hand, målar blommor eller prickar är det OK.
     

  21. Var köper man biljett till SM-helgen?
    Arrangemanget genomförs i år i samarbete med Zoom Fotoresor och deras arrangemang Stockolms fotodag. Biljetterna köper du via dem. Länk kommer att läggas ut så snart den finns tillgänglig.

     

  22. Vem får skicka in bidrag?
    Alla som har svenskt medborgarskap, oavsett om man är professionell fotograf eller nybörjare är varmt välkomna att delta!

     

  23. Får bilden vara tagen under en workshop?
    Du får inte delta med en bild där en workshop-ledare har gjort styling, bildidé, ljussättning etc. Däremot får du delta med en bild tagen under en workshop där du självständigt har skapat en bild (bildidé, styling, ljussättning). Man får delta med naturbilder tagna under fotoresa med guide.

     

  24. Får man retuschera bilderna?
    Det är olika för olika tävlingskategorier – var noga med att läsa igenom vad som gäller för den kategorin som du avser att lämna in bidraget i!

     

  25. Hur stor ska den digitala filen vara?
    Den ska hålla minst 4000 pixlar på längsta sidan. 

     

  26. Kan man skicka in vilket filformat som helst?
    Nej, filen ska skickas in i JPG-format.

     

  27. Vilken färgprofil ska filen ha?
    Du kan välja att skicka in filen antingen i Adobe-RGB eller s-RGB.

     

  28. I printtävlingen står det att yttermåttet på printen ska vara 40x40 cm eller 40x50 cm, men det funkar inte med min bild!?
    Har du valt ett bildformat som inte stämmer med yttermåttet på printen, måste du montera bilden i en passepartout. Obsevera att den monterade bilden i passepartouten måste ha en omkrets på minst 100 cm! (Det motsvarar ett bildmått på 20x30 cm, men kan självklart vara 40x10 cm eller nästan vilka andra storleksmått som helst så länge omkretsen är minst 100 cm.)

     

  29. Det krånglar!
    Oftast beror det på en bugg i webbläsaren, så börja med att byta webbläsare. Hjälper inte det – testa en annan dator. Funkar det ändå inte! Mejla oss på info@svenskaportrattfotografer.se så hjälper vår teknikansvarige dig!

     

  30. Min bild har 3780 pixlar på den längsta sidan, hur gör jag då?
    Lättast är att beskära om bilden och ange 4000 px som längsta sida och lämna fältet för den kortare sidan tomt. Då beskär du om bilden så att långa sidan håller rätt mått och bevarar bildens ursprungsproportioner
     

  31. Finns det någon gräns för hur gamla bilderna får vara för att få delta?
    Nej, inte i dagsläget. SM:s regler anpassas i det avseendet gentemot reglerna för WPC och där finns i dagsläget ingen åldersgräns.
    Viktigt att tänka på är att bilden inte i någon form får ha deltagit i SM tidigare - dvs man kan inte skicka in samma bild i annan kategori, med annan redigering etc.
     

  32. Får man tävla med bilder som är publicerade i sociala medier?
    Ja, det får man! Men du får inte berätta att bilderna är med i tävlingen förrän efter prisutdelningen!
     

Svenska Porträttfotografers Förbund

  • Facebook Social Ikon
  • Instagram

© 2019 Svenska Porträttfotografers Förbund