top of page

FAQ

​

 

  1. Var registrerar jag mig?
    För att skicka in bidrag måste du registrera ett konto i tävlingsportalen – du kommer dit genom att följa den här länken: TÄVLINGSPORTAL

     

  2. När kan jag registrera mig?
    Du kan registrera konto i tävlingsportalen när som helst – det är bra att ha gjort det innan inlämningen av bidrag startar, så att du är säker på att allt fungerar som det ska!

     

  3. När börjar tävlingen?
    Inlämning av bidrag startar den 1:a juni och avslutas den 30:e juni. Därefter går tävlingskommittén igenom och dubbelkollar så att alla inskickade bidrag är betalda. Därefter öppnas den digitala jureringen. De bidrag som går vidare till printtävlingen meddelas via sociala medier, samt ett mailutskick till alla finalister. Resultatet för printtävlingen meddelas vid prisutdelningen. Resultatet för den digitala kvaltävlingen presenteras efter avslutad tävling.

     

  4. När är deadline?
    30:e juni kl. 23.59.59 - därefter kan man INTE ändra inskickade bidrag eller skicka in nya bidrag. Det är ingen idé att mejla tävlingsledningen oavsett anledning...
    Direkt efter deadline skickas bidragen vidare till domarna för bedömning.
     

  5. Jag har glömt bort mina inloggningsuppgifter
    Du registrerar dig med din e-postadress, så fundera på vilken e-postadress du använt. Kommer du inte ihåg ditt lösenord – tryck bara på knappen vid inloggningsrutan, så får du ett temporärt lösenord som du byter när du loggar in!

     

  6. Jag har glömt bort mitt lösenord
    Kommer du inte ihåg ditt lösenord – tryck bara på knappen vid inloggningsrutan, så får du ett temporärt lösenord som du byter när du loggar in!
    Får du inget mejl med återställning av ditt lösenord - kolla i spam-korgen! (Det är inte ovanligt att återställningslänkar hamnar där).
     

  7. Hur många bilder kan jag skicka in?
    Du får skicka in så många bilder du önskar! Det finns ingen gräns.

     

  8. Kostar det något att delta?
    Varje inskickad bild kostar 295 kr inkl. moms.

     

  9. Varför kostar det pengar att delta?
    SM i Fotografi arrangeras av Svenska Porträttfotografers Förbund helt ideellt. Alla som har förtroendeuppdrag i SvPF och alla som arbetar med SM i Fotografi gör detta helt ideellt.
    För att kunna ta hit skickliga, erkända domare för att döma i tävlingen, står SvPF för deras resor och uppehälle för de dagar de är på plats för att döma. Det är de kostnader tillsammans med kostnader för genomförandet av arrangemanget i form av lokalhyror etc. som intäkterna går till.

     

  10. Jag hittar inte kvittot för min betalning!
    Betalningarna hanteras av Stripe - och det är därifrån kvittot kommer också! Kvitto skickas per automatik till den e-post du angivit. Sök på avsändare Stripe i din inkorg, så hittar du kvittot! Skulle du mot förmodan inte hitta det där - skicka ett mejl till info@smfotografi.se, så kan vi hjälpa dig att skicka en kvittokopia.
     

  11. Kan man lämna in bilder före 1:e juni?
    Nej det kan man inte. 

     

  12. Kan man lämna in bilder efter 30:e juni?
    Nej det kan man inte. 

     

  13. När får man reda på resultatet?
    Dels kan man följa prisutdelningen på plats, och dels kan man direkt efter prisutdelningen logga in på sitt konto i tävlingsportalen och se resultatet för sina eventuella finalbidrag. Resultaten från den digitala deltävlingen presenteras i tävlingsportalen någon dag senare.

     

  14. Hur får man sina diplom och badges?
    Diplom och badges kommer att finnas nedladdningsbara i tävlingsportalen efter avslutad tävling. Tryck på de tre punkterna i högra övre hörnet på ditt bidrag, så ser du de diplom och badges du kan ladda ner.

     

  15. Måste man vara medlem i SvPF eller någon fotoklubb för att få tävla?
    Nej det behöver man inte vara. Alla som har svenskt medborgarskap eller har permanent uppehållstillstånd i Sverige, oavsett om man är professionell fotograf eller nybörjare är varmt välkomna att delta!
    Du kan endast bli uttagen till det svenska landslaget i fotografi om du är svensk medborgare.

     

  16. Måste alla delar i bilden vara skapade av mig?
    Ja, det måste de.
    Här finner du de generella tävlingsreglerna, och specifika regler för de olika kategorierna hittar du här!

     

  17. Får man använda köpta detaljer, overlays, texturer, himlar etc?
    Nej, det får man inte. Alla detaljer i bilden måste vara skapade av fotografen. Läs noga igenom tävlingsreglerna! Kategorispecifika regler finner du länk till i punkten ovan!
     

  18. Får man använda penslar för att skapa bakgrunder mm?
    Ja man får använda penslar för att måla in detaljer, men man får inte använda penslar för att stämpla in mönster/objekt. Exempelvis om du har en pensel som målar ett färdigt prickigt eller blommigt mönster så är det inte tillåtet, men om du med en pensel, för hand, målar blommor eller prickar är det OK.
     

  19. Var köper man biljetter?
    Biljetter köper du biljett i vår webbshop, vi kommer annonsera på sociala medier när den öppnar!
     

  20. Vem får skicka in bidrag?
    Alla som har svenskt medborgarskap eller har permanent uppehållstillstånd i Sverige, oavsett om man är professionell fotograf eller nybörjare, är varmt välkomna att delta!
    Du kan endast bli uttagen till det svenska landslaget i fotografi om du är svensk medborgare.

     

  21. Får bilden vara tagen under en workshop?
    Något som nästan varje år diskuteras är under vilka förutsättningar en bild ska vara tagen för att få tävla i SM. Där har vi beslutat att inte sätta några begränsningar då vi anser att detta är ovidkommande bara man följer de regler som är satta. Om du föredrar att jobba helt ensam eller vill använda dig av assistenter, om du gör din styling själv eller jobbar ihop med stylist eller makeup-artist, om du äger din studio och din utrustning eller hyr in dig hos någon annan spelar ingen roll. Det enda som är viktigt är att du ensam varit ansvarig för skapandet av din bild. Dvs du ska själv ha gjort dina kamerainställningar och oavsett om du jobbar med artificiellt ljus eller naturligt ljus ska det vara satt av dig. Det ska också vara du som aktivt komponerat bilden, dvs valt bildvinkel och utsnitt samt i de fall detta gjorts, varit den som poserat modellen. Även redigeringen ska vara gjord av dig. Följer du dessa regler så finns inga hinder att tävla med en bild som tex är tagen under en träff med andra fotografer. Idag finns många olika typer av träffar för fotografer. Allt från rena kurser till träffar där fotografer samlas och får tillgång till utrustning, rekvisita och modeller men i övrigt jobbar självständigt. Träffar som ger fotografer, som annars inte har praktisk eller ekonomisk möjlighet, tillgång till utrustning, rekvisita eller modeller hoppas vi se fler av framöver då dessa både erbjuder möjlighet för fler fotografer att jobba under bästa möjliga förutsättningar och främjar huvudsyftet att få fotografer att, genom att träffas, utvecklas och bli bättre.

    Man får delta med naturbilder tagna under fotoresa med guide.

     

  22. Får man retuschera bilderna?
    Det är olika för olika tävlingskategorier – var noga med att läsa igenom vad som gäller för den kategorin som du avser att lämna in bidraget i!

     

  23. Hur stor ska den digitala filen vara?
    Den ska hålla minst 4000 pixlar på längsta sidan. Har du valt att presentera bilden med en passepartout, så gäller det att filen (alltså bilden och passepartouten tillsammans) ska hålla minst 4000 pixlar!

     

  24. Kan man skicka in vilket filformat som helst?
    Nej, filen ska skickas in i JPG-format.

     

  25. Vilken färgprofil ska filen ha?
    Du kan välja att skicka in filen antingen i Adobe-RGB eller s-RGB.

     

  26. I printtävlingen står det att yttermåttet på printen ska vara 40x40 cm eller 40x50 cm, men det funkar inte med min bild!?
    Har du valt ett bildformat som inte stämmer med yttermåttet på printen, måste du montera bilden i en passepartout. Passepartouten kan vara en enfärgad bakgrund du lägger bilden mot digitalt alternativt en utanpåliggande/skuren passepartout. 
    Observera att den monterade bilden i passepartouten måste ha en omkrets på minst 100 cm! (Det motsvarar ett bildmått på 20x30 cm, men kan självklart vara 40x10 cm eller nästan vilka andra storleksmått som helst så länge omkretsen är minst 100 cm.)

    Väljer du att redan i den digitala omgången presentera din bild med en digital passepartout, måste tävlingsbilden presenteras med samma passepartout på det inskickade printade bidraget.
     

  27. Det krånglar!
    Oftast beror det på en bugg i webbläsaren, så börja med att byta webbläsare. Hjälper inte det – testa en annan dator. Funkar det ändå inte! Mejla oss på competition@smfotografi.se så hjälper vår teknikansvarige dig!

     

  28. Min bild har 3780 pixlar på den längsta sidan, hur gör jag då?
    Lättast är att beskära om bilden och ange minst 4000 px som längsta sida och lämna fältet för den kortare sidan tomt. Då beskär du om bilden så att långa sidan håller rätt mått och bevarar bildens ursprungsproportioner
     

  29. Finns det någon gräns för hur gamla bilderna får vara för att få delta?
    Nej, inte i dagsläget. SM:s regler anpassas i det avseendet gentemot reglerna för WPC och där finns i dagsläget ingen åldersgräns.
    Viktigt att tänka på är att bilden inte i någon form får ha deltagit i SM tidigare - dvs man kan inte skicka in samma bild i annan kategori, med annan redigering etc.
     

  30. Får man tävla med bilder som är publicerade i sociala medier?
    Ja, det får man! Men du får inte berätta att bilderna är med i tävlingen förrän efter prisutdelningen!
     

  31. Jag har en bild som passar i flera kategorier - kan jag skicka in den i båda?
    Nej, du får bara skicka in en bild i en kategori. Du kan inte skicka olika redigeringar av samma bild i olika kategorier - då blir bilderna diskvalificerade. Se TÄVLINGSREGLERNA
     

  32. Jag vet inte i vilken kategori jag ska skicka in min bild, den passar i flera kategorier. Kan ni hjälpa mig att välja?
    Ofta är det så att en bild kan passa i flera kategorier och det är en del av att tävla att avgöra i vilken kategori man vill att den ska bedömas. Tävlingsledningen kan inte hjälpa till att välja kategori - det vore oetiskt.
    Vill du ha hjälp att välja - tag kontakt med någon som inte ingår i tävlingskommittén och inte heller någon av årets domare och be om råd.
     

  33. Jag har registrerat ett konto och det står att jag måste verifiera mitt konto, men jag hittar inte var jag gör det?
    Du ska öppna mejlet du får och följa länken - då verifieras ditt konto. Har du inte fått något mej - kolla din spam-folder, det händer att bekräftelsemejlet hamnar där!
     

  34. Måste jag har en passepartout i den digitala filen?
    Kommer du att presentera bilden med en mönstrad digital passepartout vid en ev. printfinal, måste passepartouten vara med i den digitala filen som du skickar in. Den exakta filen ska sedan printas och skickas in som print i finalen.
    Har du tänkt presentera bilden med en enfärgad (digital eller utanpåliggande) passepartout vid en ev. printfinal, behöver du inte ha med den i den digitala filen om du inte tror att det skulle vara till bildens fördel vid den digitala bedömningen.
     

  35. Får man ersätta en digital passepartout med en utanpåliggande passepartout?
    Nej det får man inte. Den printade bilden ska se exakt ut som den inskickade digitala filen. Vill du presentera din bild med utanpåliggande passepartout i printfinalen, bör du skicka in din bild i den digitala tävlingen utan passepartout.
     

  36. Hinner min betalning komma in så att bidragen blir godkända?
    Eftersom du betalar med kort när du skickar in bidraget är det inga som helst problem! 
     

  37. Betalningen går inte igenom - hur ska jag göra?
    Vissa banker har spärr på alla sina kort så att man måste öppna för att kunna göra internationella betalningar när man betalar online. Du måste helt enkelt låsa upp kortet för att betalningen ska kunna genomföras.
     

  38. Får man tillbaka pengarna om man drar tillbaka sitt bidrag eller får bidrag diskvalificerade?
    Nej, det får man inte - vilket framgår både av tävlingsreglerna och i tävlingsportalen när man skickar in bidragen.
     

  39. Kan en bild som gått vidare till print-finalen få lägre poäng än i den digitala tävlingen?
    Ja, det kan den. Den digitala tävlingen är en kvaltävling för att komma till print-tävlingen. I print-jureringen beaktas även den fysiska printens beskaffenhet vilket gör att den poäng som tillfaller tävlingsbidraget efter print-jureringen kan underskrida den poäng som inledningsvis erhållits i den digitala kvaltävlingen.
    Det innebär att alla bilder som gått vidare till print-tävlingen har möjlighet att få två diplom, ett från den digitala kvaltävlingen och ett från print-tävlingen.
     

  40. Jag har bilder som inte gick vidare till printfinalen - kan jag visa dem på sociala medier?
    Javisst kan du visa dem på sociala medier, men du får inte berätta att de är med i SM i Fotografi förrän efter att tävlingen är avslutad. Tävlingen är avslutad efter prisutdelningen.
     

  41. Hur vet jag i vilket ljus domarna kommer att se på mitt printade tävlingsbidrag?
    Vid print-tävlingar placerar man tävlingsbidragen i en ljuslåda med en ljuskälla som håller en färgtemperatur på 5000 Kelvin-grader. Det är den färgtemperaturen som neutralt dagsljus har. 
     

  42. Kan jag låta någon som även är domare i tävlingen printa mina tävlingbilder till finalen?

    Ja det är inga problem - då domare som känner till fotografen och bilden/har handskats med bilderna inte dömer dem. Se gärna informationen från vår huvuddomare Jørgen Brandt här
     

  43. Vad krävs för att få diplom? Alla som får över 75 p får diplom. Både i den digitala omgången och i printfinalen. En bild som går till SM-final kan alltså få två olika diplom.​
    Varje diplom har ett poängspann enligt följande:
    75-79 p: Honourable mention,
    80-84 p: Merit – hög tävlingskvalitet,
    85-89 poäng: Distinction – väldigt hög tävlingskvalitet,
    90-99 Excellent - fantastiskt hög tävlingskvalitet,
    100 Supreme – absolut högsta tävlingskvalitet.


     

bottom of page