top of page

SM I FOTOGRAFI

TÄVLINGSREGLER 2025

Genom att delta i Tävlingen accepterar du dessa tävlingsregler.

ANMÄLAN TILL SM

Anmälan till SM i Fotografi 2025 är öppen 1-30 juni. Du anmäler dig genom att skicka in bilder på Tävlingsportalen. 2025 öppnar vi upp en helt ny tävlingsportal, vilket innebär att du skapar ett nytt konto i denna portal. (Länken till den gamla portalen ligger under "ARKIV" i menyn om du vill komma åt dina gamla resultat.) Nya tävlingsportalen hittar du här:


 

 

Vi har även gjort en instruktionsvideo hur den nya tävlingsportalen fungerar och hur du anmäler dig till SM i Fotografi 2025:

















TÄVLINGSAVGIFT

Tävlingsavgiften är 295 kr/bild (inkl moms) och den betalas i tävlingsportalen i samband med att du anmäler dig. Det finns också en möjlighet att köpa ett paket med 5 tävlingsbidrag och då får man 1 extra bidrag på köpet (5+1). Du kan ladda upp bilder och ändra bilder under hela anmälningsperioden.

Det finns också möjlighet att köpa till bildkritik till sina bilder för 150 kr/bidrag (inkl moms), för enstaka bidrag eller i paketen med 5+1 bidrag.

GENERELLA REGLER

Amatörer och professionella fotografer deltar på samma villkor.

 

Alla fotografer som deltar i tävlingen måste ha fyllt 18 år samt ha svenskt medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd i Sverige.

 

Varje enskild fotograf kan tävla med valfritt antal bilder fördelat på valfritt antal kategorier. Dock kan samma fotograf endast gå vidare till printfinal med max 3 bilder i varje enskild kategori. Alla bilder som sänds in kan däremot bli belönade med diplom i den digitala kvaltävlingen, om de erhåller de poäng som krävs enligt den POÄNGSKALA som domarna arbetar utifrån när de bedömer och poängsätter tävlingsbilderna.

Du har möjlighet att sätta en titel på din bild vid uppladdning. Den titeln kommer att presenteras för juryn. Vi rekommenderar STARKT att du har en engelsk titel - tänk på att det är en internationell jury där alla inte kan svenska.

En bild som gått vidare till printfinal och/eller premierats i den digitala grundomgången (dvs fått 75 poäng eller mer) får inte delta igen i någon form i SM-tävlingen framöver. Exempelvis får en bild som deltagit i färg inte senare lämnas in som svartvit. Bidrag som inte gått till printfinal eller som inte premierats i den digitala jureringen får deltaga på nytt i tävlingen. Gäller även bidrag som diskvalificerats under den digitala jureringen.

 

Bilder får endast tävla en gång - kopior i en eller flera kategorier är ej tillåtet även om de redigerats på olika sätt.

 

Bilder som tävlar får inte presenteras som tävlingsbilder, till exempel på sociala medier, innan tävlingen är avslutad. Bilder får vara publicerade tidigare i andra sammanhang, samt ha deltagit i andra tävlingar.

Fotografens namn eller logotyp får ej finnas med i bilden.

 

Genom att deltaga i tävlingen godkänner du att SM-organisationen, utan ersättning, publicerar dina insända bidrag i marknadsföringssyfte på bland annat SM:s webbsida, sociala media och i den tryckta SM-boken.

Genom att delta i tävlingen, godkänner du och bekräftar att tävlingskommittén för Svenska Mästerskapet i Fotografi tillåts att ta emot och spara dina insända personuppgifter. 

Deltagare godkänner att deras personuppgifter, som inkluderar men inte begränsas till, namn, adress, telefonnummer och mailadress kan samlas in, bearbetas och sparas och användas i tävlingens syfte för att genomföra och administrera Svenska Mästerskapet i Fotografi samt sända bidrag till WPC. 

 

Genom att delta i tävlingen godkänner du att dina bidrag, om de tas ut, även får tävla för Sveriges landslag i fotografi i tävlingen World Photographic Cup. 

Genom att delta i tävlingen godkänner du att att din/dina bilder och ditt resultat, får publiceras på någon av SM i Fotografis marknadsföringskanaler (hemsida, sociala medier, SM-boken mm), samt i andra sammanhang som rör tävlingen. Även sponsorer och media får publicera/visa bilderna i sammanhang som rör tävlingen.

 

Närsomhelst har den tävlande rätt att komma åt, se och ändra sina uppgifter samt häva sitt deltagande i tävlingen genom att maila competition@smfotografi.se 

Inbetald tävlingsavgift återbetalas ej.

Juryns beslut är slutgiltigt.

 

Domare får ej deltaga med bidrag i tävling det år de dömer. 

UPPHOVSMAN, UPPHOVSRÄTT OCH MODELLERS GODKÄNNANDE

Du måste vara ensam upphovsman till dina tävlande bidrag. Du ska ensam ha varit ansvarig för alla delar av ditt bildskapande - kamerainställningar, ljussättning, regi, posering och redigering samt val av fotograferingsmiljö.

 

Du ansvarar själv för att alla dina modeller godkänt publicering av de bilder där de medverkar.
 

Du bibehåller full upphovsrätt till dina insända bilder.

AI OCH KOMPOSITBILDER

Vid kompositbilder måste alla bildelement vara skapade av fotografen själv. Det betyder att inga köpta bildelement får användas i skapandet av bilden.

Bilder eller bildelement skapade med hjälp av AI är ej tillåtna i någon kategori i SM i fotografi. Det är inte heller tillåtet att använda redigeringsverktyg som lägger till information som inte kan härledas från originalfilen/originalfilerna.

VALIDERING - ORIGINALFILER

I samband med att en tävlingsbild skickas in, ska även originalfilen/-filerna göras tillgängliga för tävlingsledningen genom en länk till en mapp i t ex Dropbox eller Google Drive. Mappen måste vara tillgänglig under hela tävlingsperioden, dvs till den avslutande prisutdelningen under SM-eventet i oktober.

OBS! Om du skickar in flera tävlingsbidrag ska en mapp med originalfil/originalfiler skapas för varje enskilt bidrag. Vid kompositbilder ska ALLA bildelement läggas i mappen som separata originalfiler.

VALIDERING - ANALOGA BIDRAG

Om tävlingsbidraget är skapat med analog kamera ska den/de obearbetade originalfilerna från avfotograferat eller scannat negativ/diapositiv samt fotografi av genomlyst negativ/diapositiv göras tillgängliga genom en länk till en mapp i t ex Dropbox eller Google Drive enligt ovan.​

DISKVALIFIKATION

Om det kommer till juryns vetskap att någon bild har förorsakat lidande för djur eller ödeläggelse av naturmiljö, kan deltagare diskvalificeras. Alla bilder som inte möter tekniska angivelser/krav eller som bryter mot angivna regler diskvalificeras.

 

Finalbilder som inte lämnas in som fysiska förstoringar i tid innan printfinalen kommer att diskvalificeras. Deadline och fullständiga instruktioner för inlämning sänds via mail till alla finalister direkt efter att finalisterna tillkännagivits. 

 

Finalbilder (printar) som inte är märkta på rätt sätt på baksidan av printen, kommer att diskvalificeras. Instruktioner för märkning sänds via mail till alla finalister direkt efter att finalisterna tillkännagivits.

Finalbilder (printar) som inte har rätt mått enligt SPECIFIKATIONERNA FÖR PRINTFINALEN kommer att diskvalificeras.

Finalbilder (printar) som har förändrats jämfört med den digitala tävlingsbilden (t ex genom beskärning, kloning, retusch, färgkorrigeringar osv) kommer att diskvalificeras.

Finalbilder (printar) som på annat sätt skiljer sig från den digitala tävlingsbilden kommer att diskvalificeras.

Det slutgiltiga beslutet för en eventuell diskvalifikation fattas av huvuddomaren.

SPECIFIKA REGLER

Läs noga under DIVISIONER OCH KATEGORIER vilka specifika regler som gäller för just den kategori du ska deltaga i och välj kategori med omsorg. En bild som skickats in till en mindre passande kategori (för just den bilden), kan få lägre poäng än om bilden tävlar i en mer passande kategori. 

REGLER FÖR DEN DIGITALA KVALTÄVLINGEN

​SPECIFIKATIONER FÖR DEN DIGITALA KVALTÄVLINGEN

  • Filen ska vara 4000-6400 pixlar på längsta sidan och lämnas in med eller utan digital passepartout.

  • Filerna ska skickas in som JPEG, i sRGB eller AdobeRGB.

  • Filstorleken får inte överskrida 20 MB.

 

TIPS KRING ATT FÖRBEREDA DEN DIGITALA TÄVLINGSFILEN

  • Om du i printfinalen önskar presentera tävlingsbilden med en mönstrad passepartout så måste denna finnas med i det digitala tävlingsbidraget. Tänk då på att storleksförhållandet 4:5 är ett krav i printfinalen och anpassa ditt digitala bidrag utifrån detta.

  • Om din bild lämnas in utan passepartout i den digitala kvaltävlingen i ett annat format än 4:5 (40x50 cm) eller 1:1 (40x40 cm), så kommer du behöva lägga till en passepartout till printfinalen för att finalprintens storlek ska stämma med specifikationerna för tävlingsprintar.

REGLER FÖR PRINTFINALEN

​SPECIFIKATIONER FÖR PRINTFINALEN

 

  • Den färdiga monterade tävlingsprintens yttermått ska vara 40x40 cm eller 40x50 cm, plus/minus 5 mm. Var noga och kontrollmät dina bidrag innan de skickas in.

  • Bilden ska vara monterad på kartong eller foamboard/kapa och får vara max 8 mm tjock (inkl. utanpåliggande passepartout).

  • Beskärning av den printade bilden får inte ske med mer än 3 mm/sida, jämfört med den digitala filen. Vid montering med utanpåliggande passepartout får denna ej överlappa bilden med mer än 3mm/sida. Beskärning eller överlapp med mer än 3mm medför automatisk diskvalificering.

  • Tänk på att domarna tar med printens skick och kvalitet på montering i bedömningen. Detta inkluderar även t ex ojämnt skurna kanter, luftbubblor och knöliga hörn.

  • Om en passepartout används ska den synliga, printade bilden vara minst 100 cm i omkrets för kvadratiska eller rektangulära bilder, exempelvis minst 25x25 cm eller 20x30 cm. För cirkulära bilder ska den synliga, printade bilden vara minst 27 cm i diameter. För ovala bilder ska den synliga, printade bilden vara minst 27 cm på den kortaste diametern.

  • Om fler än en bild monteras i passepartouten måste den kombinerade omkretsen på bilderna vara minst 100 cm. Mellanrummet mellan bilderna mäts ej, utan endast de faktiska bilderna. Vid cirkulära eller ovala bilder ska den kombinerade längden på kortaste diametern sammanlagt vara 27 cm (mellanrum mäts ej).

  • Tävlingsetiketten ska sitta på baksidan av printen, i övre högra hörnet, när finalbidraget anländer till tävlingsplatsen.

  • Bilden ska vara en exakt kopia av det digitalt insända tävlingsbidraget med det undantaget att en ENFÄRGAD digital eller utanpåliggande passepartout får läggas till. Mönstrade passepartout ses som en del av bilden och måste finnas med på den digitala filen. Enfärgad passepartout med olikfärgad kärna är tillåtet.

  • Om bilden har presenterats med passepartout i den digitala omgången, så får denna passepartout bytas ut mot en fysisk passepartout i printtävlingen, förutsatt att den fysiska passepartouten är likadan, med samma måttförhållande, som i det digitalt inlämnade bidraget.

  • Bilden får anpassas (ljus, mättnad, kontrast och skärpa) efter vald papperstyp för att uppfattats på samma sätt som den inskickade digitala tävlingsbilden.

  • Vidare instruktioner om bildleverans kommer med e-post till berörda fotografer

OBSERVERA

  • Bilder som inte följer reglerna kommer att diskvalificeras. 

  • Finalbilder som ej skickas in i printat utförande i tid, kommer att diskvalificeras.

  • Domarna kommer endast att bli presenterade de bilder som uppfyller alla kriterier.

  • Inskickade bidrag kan hämtas på plats efter avslutad tävling personligen eller av ombud. Det finns också möjlighet att få sina bidrag tillbakaskickade, instruktioner skickas till alla finalister via mail. Om man önskar att få sina bilder tillbakaskickade efter avslutad tävling MÅSTE en riktig printväska användas, se exempel på länkarna nedan.

  • Bildväskor eller lådor som önskas åter skall märkas tydligt med Namn och “Återlämnas” på utsidan. Dessa sparas då och kan hämtas på samma ställe som utlämning av tävlingsbilderna. Allt annat packmaterial slängs.

  • Inskickade printar behandlas med största möjliga försiktighet inför, under och efter printfinalen. Ingen garanti kan dock ges att printar inte får skador eller märken. Vid utställning och återlämning är många fotografer i omlopp för att se bilder i utställningen och/eller leta efter sina printar vid återlämningsstationen.

  • Vid händelse av att ett publikt event ej kan hållas gäller särskilda regler för retur av bidrag. 

Tänk på att packa bilderna väl för att minska risken för transportskador och tänk också på att det är viktigt att förpackningen går enkelt att öppna utan att bilderna skadas. Använd INTE tejp i paketet - det kan skada både dina egna och andras tävlingsbidrag.

Planerar du att tävla flera gånger så är vårt varmaste tips att investera i en riktig printbox/-väska som du kan använda år efter år och där du också kan få dina printar returnerade i fint skick. Du kan köpa en printbox/-väska bland annat på dessa ställen (16x20" fungerar bra för våra tävlingsmått 40x50cm):

​B&H Photo Video Pro Audio

 

​Printfile Archival Storage

 

​Archival Methods

Panduro

SM I FOTOGRAFI - DIVISIONER OCH KATEGORIER 2025

De generella reglerna ovan gäller samtliga divisioner och kategorier. Utöver de generella reglerna ska även de divisions- och kategorispecifika reglerna följas:

KLASSISK DIVISION

I den Klassiska Divisionen premieras ljussättning, posering och framhävandet av den/de porträtterades personlighet och karaktär. Det är tillåtet att göra redigering som förfinar och förstärker originalbilden, exempelvis skönhetsretusch. HDR, fokusstackning, och multi-exponering i kameran är också tillåtet, liksom head swaps eller body swaps mellan likartade källbilder tagna vid samma tillfälle. Det är också tillåtet att lägga på en textur på bakgrunden. Större förändringar som att byta ut bakgrund mot en helt annan eller klippa in element som inte finns i originalbilden är INTE tillåtet i denna division.

Klassiskt barnporträtt, ett av bidragen i SM i Fotografi - Sveriges största printtävling för fotografer. Bilden är tagen av fotograf Laila Villebeck. I tävlingskategorin Klassiskt Barn premieras ljussättning, posering, och  framhävandet av den porträtterades personlighet och karaktär.

KLASSISKT BARNPORTRÄTT

Porträtt av barn i åldern 1-12 år av klassisk natur. Bilden ska innehålla en eller flera levande varelser.

Foto: Laila Villebeck

Klassiskt porträtt - ett bidrag till Sveriges störtsta printtävling för fotografer, fototävlingen SM i Fotografi. Bilden är tagen av Martina Wärenfeldt. I kategorin Klassiskt Porträtt tävlar man med porträttbilder av klassisk natur. Ljussättning, posering och framhävande av den porträtterades personlighet och karaktär premieras.

KLASSISKT PORTRÄTT

Porträtt av klassisk natur. Bilden ska innehålla en eller flera levande varelser.

Foto: Martina Wärenfeldt

I SM i Fotografi kan svenska bröllopsfotografer tävla med sina bröllopsbilder i 3 olika bröllopskategorier. En av dem är Klassiskt Bröllop.

KLASSISKT BRÖLLOP

Bröllopsbild av klassisk natur.

Bilden ska vara tagen i samband med ett verkligt bröllop. Bilden måste innehålla någon visuell referens som definierar bröllopet - det ska vara tydligt att bilden är tagen i samband med ett verkligt bröllop. I fall av kompositbilder måste varje bildelement vara fotograferat vid samma bröllop. Alla bildelement måste vara skapade av fotografen själv.​

Foto: Sandra Penzo

KREATIV DIVISION

I den Kreativa Divisionen är större justeringar, bildmanipulationer och kompositer tillåtna. Men även bilder av mer klassisk karaktär är välkomna, särskilt  i de kategorier som inte har en motsvarighet i den klassiska divisionen.

Som gravidfotograf kan du om du vinner kategorin Gravid bli svensk mästare i gravidfotografering.

GRAVID

Bild som lägger fokus på graviditeten. Ska innehålla en eller flera levande varelser.

Foto: Maria Lindberg

Porträtt på bebis taget av fotograf Elin Stahre - ett av bidragen i SM i fotografi, en av Sveriges största fototävlingar. Kategorin Baby är för porträtt av bebisar i åldern 0-12 månader, dvs nyfödd och barn upp till ett år.

BABY

Porträtt av barn i åldern 0-12 månader. Bilden ska innehålla en eller flera levande  varelser, där fokus ska vara på babyn.

Foto: Elin Stahre

I Sveriges största printtävling för fotografer kan man tävla i 20 olika kategorier. Kreativt Barn är en av kategorierna och här premieras  styling, kreativ fototeknik och efterbearbetning.

KREATIVT BARNPORTRÄTT

Porträtt av barn i åldern 1-12 år, där styling, kreativ fototeknik och efterbearbetning uppmuntras och blir en betydande del av den slutliga bilden. Bilden ska innehålla en eller flera levande varelser.

Foto: Susanne Gustafsson

Kreativt Porträtt - ett bidrag från fotograf Therese Asplund till en av Sveriges största fototävlingar - SM i fotografi. I kategorin Kreativt Porträtt uppmuntras iögonfallande styling, kreativ fototeknik och efterbearbetning.

KREATIVT PORTRÄTT

Porträtt där styling, kreativ fototeknik och efterbearbetning uppmuntras och blir en betydande del av den slutliga bilden. Bilden ska innehålla en eller flera levande varelser.

Foto: Therese Asplund

Grupp är en av kategorierna i fototävlingen SM i Fotografi. Här tävlar porträtt på 3 eller flera levande varelser. Ljussättning, posering och interagerande mellan individerna premieras.

GRUPP

Porträtt av tre eller fler levande varelser där interagerandet mellan individerna premieras.

Foto: Martina Wärenfeldt

I SM i Fotografi kan svenska bröllopsfotografer tävla med sina bröllopsbilder i 3 olika bröllopskategorier. En av dem är Kreativt Bröllop.

KREATIVT BRÖLLOP

Bröllopsbild där kreativ fototeknik och efterbearbetning uppmuntras och blir en betydande del av den slutliga bilden.

Bilden ska vara tagen i samband med ett verkligt bröllop. Bilden måste innehålla någon visuell referens som definierar bröllopet - det ska vara tydligt att bilden är tagen i samband med ett verkligt bröllop. I fall av kompositbilder måste varje bildelement vara fotograferat vid samma bröllop. Alla bildelement måste vara skapade av fotografen själv.

Foto: Evelyn Wallin

En av Sveriges största fototävlingar har 20 tävlingskategorier. En av dessa är Tama Djur.

TAMA DJUR

Porträtt av tama djur - husdjur och bondgårdsdjur, som är framavlade för att leva tillsammans med människan. Det betyder att vilda djurarter som hålls i fångenskap ej är tillåtna. Bilden ska innehålla en eller flera varelser, där fokus är på djuret och/eller samspelet mellan djur och människa. Personlighet och karaktär premieras. Människor kan vara med i bilden.

Foto: Ida Levin

I SM i Fotografi kan du tävla med dina Fine Art-bilder i kategorin som heter just Fine Art.

FINE ART

Allmängiltigt fotografiskt konstverk.

Foto: Helena Bjernulf

En av de mer kreativa kategorierna i fotograftävlingen SM i Fotografi är kategorin Digital Illustration.

DIGITAL ILLUSTRATION

En bild där digital bearbetning står för en stor del av bildskapandet. Det är tillåtet att addera digitalt skapade element, t ex illustrationer, som är skapade av fotografen själv utan hjälp av AI. Observera att huvudmotivet ska vara fotografiskt.

Foto: Sara Victoria Sandberg

I SM i Fotografi är Sveriges sportfotografer välkomna att delta med sina allra bästa sportbilder.

SPORT

Den här kategorin är för all sportrelaterad fotografering, redaktionell eller konstnärlig, med alla tävlings- eller fritidssporter.

Foto: John Hellström

SM i Fotografi vill hylla kommersiella fotografer, modefotografer och arkiteturfotografer med kategorin Kommersiellt/Mode/Arkitektur.

KOMMERSIELLT/MODE/ARKITEKTUR

Bild tagen för att framhäva en produkt, en service, ett koncept eller arkitektur. Text på bild är ej tillåtet såvida inte det var en del av originalbilden.

Foto: Robin Sköneskog

DOKUMENTÄR DIVISION

I den Dokumentära Divisionen är intentionen att bilden ska uppvisa äkthet, dvs likna de förhållanden som rådde vid fotograferingstillfället.

I den här divisionen är det

tillåtet att: beskära, rotera, perspektiv-justera, ljusa upp och mörka ner bilden lokalt,  brusreducera, skärpa, göra mindre färgjusteringar, konvertera till svartvitt, använda korn (grain) samt mindre städning såsom att ta bort sensordamm och kromatisk aberration.

inte tillåtet att: lägga till, ta bort eller flytta bildelement genom exempelvis Kloning, Laga  (Patch tool), Lagningspenslar (Healing brush tools), Motivanpassad ifyllning (Content  aware), Göra flytande (Liquify) eller liknande. 

SM i Fotografi vill hylla Sveriges allra främsta dokumentärfotografer i tävlingskategorin Dokumentär.

DOKUMENTÄR

Bild tagen på vad som händer naturligt, utan påverkan av fotografen.

Det är inte tillåtet att kombinera flera bilder till en (panorama, multiexponering eller liknande).

 

Foto: Zandra Rosén

I SM i Fotografi kan svenska bröllopsfotografer tävla med sina bröllopsbilder i 3 olika bröllopskategorier. En av dem är Bröllop Reportage.

BRÖLLOP REPORTAGE

Bild tagen på vad som händer naturligt i samband med ett verkligt bröllop, utan direkt uppmaning, ingripande eller poserade av fotografen. Intentionen är att bilden ska uppvisa äkthet, dvs likna de förhållanden som rådde vid fotograferingstillfället.

Det är inte tillåtet att kombinera flera bilder till en (panorama, multiexponering eller liknande).

Foto: Marcus Bergström

Tävla med dina naturbilder i Sveriges största printtävling för fotografer, SM i Fotografi. Naturfotografer har möjlighet att tävla i en eller flera av 4 naturkategorier. En av kategorierna är Naturfotografi - Landskap där vackra landskapsbilder tävlar mot varandra i denna populära och välrenommerade naturfototävling.

NATURFOTOGRAFI - LANDSKAP

Den här kategorin är till för fotografering som visar naturliga element som landskap, stadslandskap, växter, blommor och träd. Flyg-, makro- och astrofotografi ingår i denna kategori.

Det är tillåtet att kombinera flera foton till en (image stitching, focus stacking, multiexponering, etc), tagna samtidigt och på samma plats som en sekvens i följd, med sekunder eller minuters mellanrum).

Foto: Bill Ferngren

Tävla med dina naturbilder i Sveriges största printtävling för fotografer, SM i Fotografi. Naturfotografer har möjlighet att tävla i en eller flera av 4 naturkategorier. En av kategorierna är Naturfotografi - Vilda Djur där vackra bilder på djur i det vilda tävlar mot varandra om den åtråvärda titeln svensk mästare i denna fantastiska naturfototävling.

NATURFOTOGRAFI - VILDA DJUR

Denna kategorin ska illustrera den häpnadsväckande mångfalden av vilda djur (ej fåglar) från alla världens hörn. Bilderna ska visa levande, vilda djur i sin naturliga miljö.


Det är tillåtet att kombinera flera foton till en (image stitching, focus stacking, multiexponering, etc), tagna samtidigt och på samma plats som en sekvens i följd, med sekunder eller minuters mellanrum).

Foto: John Hagby

Tävla med dina naturbilder i Sveriges största printtävling för fotografer, SM i Fotografi. Naturfotografer har möjlighet att tävla i en eller flera av 4 naturkategorier. En av kategorierna är Naturfotografi - Fåglar där vackra fågelbilder tävlar mot varandra om den åtråvärda titeln svensk mästare i en av Sveriges allra bästa naturfototävlingar.

NATURFOTOGRAFI - FÅGLAR

Denna kategorin ska illustrera den häpnadsväckande mångfalden av vilda fåglar från alla världens hörn. Bilderna ska visa levande, vilda fåglar i sin naturliga miljö.


Det är tillåtet att kombinera flera foton till en (image stitching, focus stacking, multiexponering, etc), tagna samtidigt och på samma plats som en sekvens i följd, med sekunder eller minuters mellanrum).

Foto: Andreas Persson

Tävla med dina naturbilder i Sveriges största printtävling för fotografer, SM i Fotografi. Naturfotografer har möjlighet att tävla i en eller flera av 4 naturkategorier. En av kategorierna är Naturfotografi - Makro där vackra makrobilder tävlar mot varandra om den åtråvärda titeln svensk mästare i denna populära naturfototävling som är otroligt rolig att deltaga i.

NATURFOTOGRAFI - MAKRO

Närbilder av växter, djur och naturliga element.

Det är tillåtet att kombinera flera foton till en (image stitching, focus stacking, multiexponering, etc), tagna samtidigt och på samma plats som en sekvens i följd, med sekunders eller minuters mellanrum).

Foto: Arne Bivrin

HUR BEDÖMS TÄVLINGSBILDERNA I 
SM I FOTOGRAFI?

Varje inskickat bidrag bedöms och poängsätts, i den första omgången, av fem stycken domare. Sammansättningen av domarpanelen kan vara olika i olika kategorier och sätts ihop med hänsyn till varje enskild domares kompetens. 


De bidrag som får högst poäng i den första omgången går till final. Alla finalister får ett mail med instruktioner för hur finalbidragen ska vara printade och monterade, vart de ska skickas in och vilka datum som gäller. 

 

Vid finalen bedöms alla finalbidrag live inför publik, av fem stycken domare. Även här kan domarpanelens sammansättning vara olika i olika kategorier.


Efter den öppna jureringen följer en sluten jurering där slutresultatet fastställs. Alla pristagare tillkännages på den pampiga prisutdelningen som hålla varje år. 

Resultatlistan publiceras därefter här på hemsidan.

Resultatet från den digitala kvaltävlingen släpps några dagar efter printfinalen - du ser vilka poäng du fått på dina bilder och kan ladda ner eventuella diplom i tävlingsportalen. 

BILDERNA BEDÖMS, I ALLA TRE BEDÖMNINGARNA, ENLIGT FÖLJANDE GUIDE:

 

Impact / Påverkan – Fångar bilden betraktarens uppmärksamhet? En bild som ger ett starkt första intryck får generellt högre poäng än en bild som inte sticker ut från mängden.

 

Kreativitet – Originella idéer med gott utförande belönas väl. Bidrag som är genomtänkta och väl utförda men uppfattas som “den har vi sett förut” ger ett svagare intryck än en bild med en idé som är originell och aldrig har genomförts tidigare.

 

Grundbild – ett tränat öga ser hur grundbilden ser ut även efter att efterbearbetningen är gjord. Att fokus sitter på rätt ställe, hur ljuset faller, komposition etc. En bra grundbild är en förutsättning för ett fantastiskt slutresultat.

 

Efterbearbetning – Dåligt genomförd efterbearbetning kan vara det första en domare lägger märke till. Man bör vara uppmärksam på detaljer i låg- och högdagrar, att inte bilden är överskärpt samt vara varsam med retusch av hud och dess struktur.

 

Berättelse – Varje bild bör berätta en historia eller framhäva en känsla. Ju tydligare den är desto lättare är det för domarna att tolka bilden, och därmed ges bilden chans till högre poäng. 

 

Ljussättning – Ljus skapar stämning, drama, textur, djup, form och kan leda betraktaren till att förstå bilden. Finns det en tydlig riktning på ljuset? Är ljuset smickrande för objektet? Den ljusaste delen av bilden bör vara avsett som den mest intressanta för betraktaren.

 

Posering och form – Bra posering framhäver det porträtterade objektet och bidrar till att betraktaren förstår historien eller känslan i bilden. I de fall posering inte är relevant, är placering av objektet i bilden nyckeln till ett effektivt bildspråk.

 

Komposition – Är kompositionen och den beskärning som valts i enlighet med vad budskapet av bilden är? Stärks eller försvagas bilden av kompositionen?

 

Kategori – Är bilden i rätt kategori?

POÄNGSÄTTNING

Bilderna bedöms av juryn enligt följande skala som följer det internationella poängsättningssystemet. Bilderna bedöms enligt samma skala i både den digitala bedömningen och i printbedömningen.

 

 

100 Supreme – absolut högsta tävlingskvalitet

90-99 Excellent - fantastiskt hög tävlingskvalitet

85-89 Distinction – väldigt hög tävlingskvalitet

80-84 Merit – hög tävlingskvalitet

75-79 Honourable mention – god tävlingskvalitet

70-74 Acceptabel tävlingskvalitet

0-69 Under tävlingskvalitet

Alla bilder som får 75 poäng och uppåt får diplom.

PRINTKVALITET

I SM-finalen bedöms kvaliteten på den printade bilden, inklusive eventuell passepartout och montering. Här bedöms hantverket, val av papper, färg- och exponeringskontroll samt övergripande utförande av den färdiga bilden.


BETRAKTNINGSLJUS UNDER TÄVLINGEN
När domarna gör sin bedömning kommer bilderna vara placerade i en ljuslåda där betraktningsljuset har en färgtemperatur på 5000 Kelvin-grader. I övrigt är rummet mörklagt för att undvika påverkan från andra ljuskällor.

bottom of page