GUIDE FÖR FRAMTAGANDE AV TÄVLINGSPRINTAR TILL SM-FINALEN
SM i Fotografi är uppdelad i 2 steg. Först en digital kvaltävling där man skickar in sitt/sina bidrag digitalt för bedömning. De bilder som får högst poäng i den digitala kvaltävlingen går vidare till en printfinal. De fotografer som gått vidare till printfinal skickar in sina bilder som färdiga printar enligt reglerna. Finalisterna får även ytterligare instruktioner via mail när det gäller vart bilderna ska skickas och inom vilken tidsram.
Är du en av de fotografer som gått vidare till printfinal? Stort grattis! Många fotografer som är nya inom printtävlingar kan känna sig osäkra inför just inlämning av tävlingsprintar. Därför har SM-gruppen sammanställt den här guiden med bra saker att tänka på.
Varje år går vi igenom reglerna för SM i fotografi och uppdateringar sker löpande från år till år. Var därför noga med att läsa igenom reglerna varje nytt tävlingsår. Specifika regler för printfinalen hittar du här:
01. PASSEPARTOUT (DIGITAL ELLER FYSISK), SAMT STORLEK PÅ PRINTEN
Film 1:
Storlek på tävlingsbilderna och vad man ska tänka på när man använder passepartout.
INSTRUKTIONSFILMER
Film 1:
Storlek på tävlingsbilderna och vad man ska tänka på när man använder passepartout.
Film 2:
Hur ska jag tänka när jag väljer papper till och behöver jag göra någon anpassning när jag printar tävlingsbilder?
Film 3:
Hur och var ska etiketten sättas på baksidan av tävlingsbilden?
Film 4:
Var inte ute i sista minuten! Kolla dina printar noga så att du kan göra om dem om du hittar något som inte blivit som du tänkt dig...
Film 5:
Hur packar jag lämpligast mina tävlingsbilder?
Använd INTE tejp!
Film 6:
Hur vet jag att min ovala bild har rätt omkrets?
INLÄMNING AV TÄVLINGSBIDRAG MED PASSEPARTOUT I BILDEN
Om en passepartout används, ska bilden som sitter i den vara minst 100 cm i omkrets, exempelvis minst 25 x 25 cm eller 20 x 30 cm.
Du printar bilden och monterar på monteringskartong, kapa-platta eller annan foamboard med den digitala passepartouten. Hela montagets tjocklek - monteringskartong + printad bild får vara max 7 mm.
Tävlingsbidragets yttermått ska vara 40 x 40 cm alternativt 40 x 50 cm (stående eller liggande format).
INLÄMNING AV TÄVLINGSBIDRAG MED UTANPÅLIGGANDE PASSEPARTOUT
Om en passepartout används, ska bilden som sitter i den vara minst 100 cm i omkrets, exempelvis minst 25 x 25 cm eller 20 x 30 cm.
Väljer du att skicka in en digital fil i ett format som kräver att du presenterar bilden med en passepartout vid printfinalen, måste passepartouten vara enfärgad. Det är tillåtet att ha avvikande färg på passepartoutens kärna (snittet).
Presenterar du din digitala mil med passepartout runt bilden, måste färgen på passepartouten i den digitala filen ska vara samma som den fysiska passepartouten kommer att ha på det fysiska bidraget som kan komma att skickas in.
Du printar bilden för montering på monteringskartong, kapa-platta eller annan foamboard med den digitala passepartouten. Hela montagets tjocklek - monteringskartong + printad bild + utanpåliggande passepartout får vara max 7 mm.
Tävlingsbidragets yttermått ska vara 40 x 40 cm alternativt 40 x 50 cm (stående eller liggande format).
Vid tillskärning av den monterade bilden får bildens yttermått inte avvika med mer än +/- 5 mm från angivna mått.
Vid jämförelse med den digitala filen får inte bilden avvika med mer än 3 mm/sida vid beskärning/montering i utanpåliggande passepartout. Är avvikelsen större kommer bidraget att diskvalificeras.
MONTERING AV UTANPÅLIGGANDE PASSEPARTOUT
Väljer du att montera din bild med utanpåliggande passepartout har du två möjliga val att ta hänsyn till - och detta måste du bestämma innan du skickar in den digitala filen!
1. Du monterar din bild så att din passepartouten överlappar bilden med några millimeter.
Överlappningen får vara max 3 mm/sida.
2. Du monterar din bild så att det blir en fri yta mellan bilden och passepartouten.
Här är det viktigt att du ser till att bildens minsta omkrets är 100 cm (du kan alltså ha en bild vars omkrets är större än 100 cm!) och att du bestämmer hur stor den fria ytan mellan bilden och den skurna passepartouten kommer att vara.
ATT SKAPA TÄVLINGSPRINTS
Grattis, du har tagit en eller flera fantastiska bilder som nu kommit till printfinalen i SM! För er som inte är vana att printa era bilder, så kommer här några tankar för att hjälpa er på traven.
Hur ska jag göra för att den printade bilden se ut som den digitala bilden?
Sanningen är att det inte helt går att göra exakta kopior från digitalt till print, då den digitala bilden syns på en skärm så skickar ut ljus medans en printad bild på papper reflekterar ljus. Det går ofta att komma nära genom att:
-
Ha full kontroll över färgerna i hela kedjan. Det betyder att du har uppdaterade färgprofiler för din skärm och för kombinationen av skrivare-bläck-papper. Alla variabler kan ändras över tid, så håll de skräddarsydda färgprofilerna uppdaterade. Titta på din printade bild i D50 ljus (färgtemperatur 5000K) innan du skickar in den.
-
Ha full kontroll på ljusstyrkan i de olika delarna av kedjan. Många har sina skärmar inställda med för hög ljusstyrka, vilket gör att printsen ser fel ut i ljusbåset under tävlingen. Titta på dina prints i liknande ljusstyrka som domarna (vanlig ljusstyrka i tävlingars ljusbås är ca 1/50s; ISO 400; F5,6).
-
Beroende på pappersval så får du förmodligen öka kontrast och mättnad i den specifika printfilen, för att printen mer ska likna den digitala bilden. Kontrasten bör förmodligen ändras endast i mellantonerna. Justera kontrasten före mättnad.
-
”Muddy dark tones” är en vanlig kommentar från printdomare, när det inte finns några detaljer i de mörka delarna. Anpassa ”Output Level” för lågdagrarna i Photoshop för printfilen beroende på när du kan se skillnad mellan de svarta nyanserna. Exempel: På ditt valda papper-bläck-skrivarkombination så ser du skillnad mellan nivå 10 och 11, men inte 9 och 10 (skala 0-255 i Photoshop>Levels) i olika printade svarta punkter. Du sätter då förslagsvis Output Level på 8 för att få helt mörka delar men att domarna sedan ska kunna särskilja detaljer i lågdagrarna.
Hur väljer jag rätt papper?
Glansigt eller matt – ropa eller viska?
Pappersval är ett artistiskt val. Ett sätt att tänka är om du vill ropa eller viska ditt budskap till domarna. Om du vill ropa till publiken och kanske har ett utropstecken i din bildtitel (kanske en boxare som blir knockad?), så kan ett glansigare papper passa. Glansigare papper har ofta högre D-max och kan visa svartare svart och fler nyanser i de mörka delarna än ett matt papper. Om du vill viska ditt budskap (kanske en bebis som sover?), så kanske ett matt papper passar bättre. Matta papper har lägre D-max och det kan vara bra om den mesta informationen i bilden inte ligger i de mörkaste delarna när man väljer sådant papper.
Slät eller struktur på ytan?
Har du en bild som visar upp något ”mjukt och lent” (kanske närbild på ett barnansikte?) så kanske en slät yta kan passa. Har du en bild som visar något med struktur (kanske ett rivigt berg?) så passar kanske en tydligare ytstruktur på pappret.
Vilket papper passar bäst om jag har småmissar i min redigering?
Ett mattare papper med struktur på ytan kan dölja mikrodetaljer mer, jämfört med ett blankare papper med slät yta som visar upp alla detaljer och fel tydligare.
SKYDDA DINA BILDER ÄNDA FRAM TILL DOMARNA
När du väl skapat fantastiska prints av dina finalbilder, så se till att skydda dom väl. Använd gärna handskar för att inte smutsa ner papperet. Munskydd är också bra, för att undvika att det kommer saliv när du pratar eller råkar hosta nära printarna. Se till sist till att frakta dem på ett säkert sätt, med syrafritt papper mellan dem, eller plastfickor runt varje print, och kraftiga skydd runt om så att de kommer fram i perfekt skick till domarna.
Lycka till!
John
John Hellström
Hellström Printstudio
PS! Har du några frågor om prints så får du gärna skicka dem till john@hellstrom.com.