HJÄLPSIDA FÖR REGELFRÅGOR OCH TEKNISKT UTFÖRANDE AV TÄVLINGSBILDER

Här kan du hitta svar på frågor om dina tävlingsbidrags utförande vad gäller storlek och montering.

Tycker du att reglerna är svåra att förstå? Här finner du hjälp!

 

Och saknar du något, tveka inte att kontakta tävlingsledningen så ska vi försöka hjälpa dig och lägga upp instruktioner och klargöranden här!

INLÄMNING AV TÄVLINGSBIDRAG MED PASSEPARTOUT I BILDEN
Om en passepartout används, ska bilden som sitter i den vara minst 100 cm i omkrets, exempelvis minst 25 x 25 cm eller 20 x 30 cm. 


Färgen och utseendet på passepartouten i den digitala filen ska vara densamma som på det fysiska bidraget som kan komma att skickas in.
Väljer du en passepartout med en kärna i avvikande färg (exempelvis svart passepartout med vit kärna) - var noga med att markera det med en tunn ram som visar färgen på passepartoutens kärna.


Du printar bilden och monterar på monteringskartong, kapa-platta eller annan foamboard med den digitala passepartouten. Hela montagets tjocklek - monteringskartong + printad bild får vara max 6 mm. 
Tävlingsbidragets yttermått ska vara 40 x 40 cm alternativt 40 x 50 cm (stående eller liggande format).

INLÄMNING AV TÄVLINGSBIDRAG MED UTANPÅLIGGANDE PASSEPARTOUT
Om en passepartout används, ska bilden som sitter i den vara minst 100 cm i omkrets, exempelvis minst 25 x 25 cm eller 20 x 30 cm. 


Färgen på passepartouten i den digitala filen ska vara samma som den fysiska passepartouten kommer att ha på det fysiska bidraget som kan komma att skickas in.
Väljer du en passepartout med en kärna i avvikande färg (exempelvis svart passepartout med vit kärna) - var noga med att markera det med en tunn ram som visar färgen på passepartoutens kärna.


Du printar bilden för montering på monteringskartong, kapa-platta eller annan foamboard med den digitala passepartouten. Hela montagets tjocklek - monteringskartong + printad bild + utanpåliggande passepartout får vara max 6 mm. 
Tävlingsbidragets yttermått ska vara 40 x 40 cm alternativt 40 x 50 cm (stående eller liggande format).

MONTERING AV UTANPÅLIGGANDE PASSEPARTOUT
Väljer du att montera din bild med utanpåliggande passepartout har du två möjliga val att ta hänsyn till - och detta måste du bestämma innan du skickar in den digitala filen!

1. Du monterar din bild så att din passepartouten överlappar bilden med några millimeter.

Överlappningen får vara max 5 mm. Denna överlappning ska du ta hänsyn till när du skickar in din digitala fil - så att den digitala filens utseende och det inskickade printade tävlingsbidraget har samma utseende!

2. Du monterar din bild så att det blir en fri yta mellan bilden och passepartouten.
Här är det viktigt att du ser till att bildens minsta omkrets är 100 cm (du kan alltså ha en bild vars omkrets är större än 100 cm!) och att du bestämmer hur stor den fria ytan mellan bilden och den skurna passepartouten kommer att vara. 

Lägg in detta utrymme i den digitala filen och tänk på att ha samma färg på utrymmet emellan bild och passepartout som det fysiska tävlingsbidraget kommer att ha, så att det inskickade tävlingsbidragets utseende överensstämmer med den digitala filens utseende.

FÅR MAN DELTA MED EN BILD SOM ÄR TAGEN UNDER EN WORKSHOP ELLER EN FOTORESA?

Har du under en workshop eller en arrangerad fotoresa fått direkt hjälp av kursledare med vinkel, ljus, komposition, etc, anses bilden vara skapad under överseende av en lärare och är alltså INTE OK att tävla med.

Har du däremot själv svarat för hela skapandet av bilden är den OK att tävla med även om den är tagen under en workshop eller arrangerad fotoresa.
Kan flera deltagare presentera en liknande bild som din anses den som lärarledd. Om det framkommer att din bild bryter mot dessa regler kan du bli diskvalificerad i efterhand. Använd sunt förnuft!

ATT SKAPA TÄVLINGSPRINTS

 

Grattis, du har tagit en eller flera fantastiska bilder som nu kommit till printfinalen i SM! För er som inte är vana att printa era bilder, så kommer här några tankar för att hjälpa er på traven.

 

 

Hur ska jag göra för att den printade bilden se ut som den digitala bilden?

Sanningen är att det inte helt går att göra exakta kopior från digitalt till print, då den digitala bilden syns på en skärm så skickar ut ljus medans en printad bild på papper reflekterar ljus. Det går ofta att komma nära genom att:

 

  1. Ha full kontroll över färgerna i hela kedjan. Det betyder att du har uppdaterade färgprofiler för din skärm och för kombinationen av skrivare-bläck-papper. Alla variabler kan ändras över tid, så håll de skräddarsydda färgprofilerna uppdaterade. Titta på din printade bild i D50 ljus (färgtemperatur 5000K) innan du skickar in den.

  2. Ha full kontroll på ljusstyrkan i de olika delarna av kedjan. Många har sina skärmar inställda med för hög ljusstyrka, vilket gör att printsen ser fel ut i ljusbåset under tävlingen. Titta på dina prints i liknande ljusstyrka som domarna (vanlig ljusstyrka i tävlingars ljusbås är ca 1/50s; ISO 400; F5,6).

  3. Beroende på pappersval så får du förmodligen öka kontrast och mättnad i den specifika printfilen, för att printen mer ska likna den digitala bilden. Kontrasten bör förmodligen ändras endast i mellantonerna. Justera kontrasten före mättnad.

  4. ”Muddy dark tones” är en vanlig kommentar från printdomare, när det inte finns några detaljer i de mörka delarna. Anpassa ”Output Level” för lågdagrarna i Photoshop för printfilen beroende på när du kan se skillnad mellan de svarta nyanserna. Exempel: På ditt valda papper-bläck-skrivarkombination så ser du skillnad mellan nivå 10 och 11, men inte 9 och 10 (skala 0-255 i Photoshop>Levels) i olika printade svarta punkter. Du sätter då förslagsvis Output Level på 8 för att få helt mörka delar men att domarna sedan ska kunna särskilja detaljer i lågdagrarna.

 

 

Hur väljer jag rätt papper?

Glansigt eller matt – ropa eller viska?

Pappersval är ett artistiskt val. Ett sätt att tänka är om du vill ropa eller viska ditt budskap till domarna. Om du vill ropa till publiken och kanske har ett utropstecken i din bildtitel (kanske en boxare som blir knockad?), så kan ett glansigare papper passa. Glansigare papper har ofta högre D-max och kan visa svartare svart och fler nyanser i de mörka delarna än ett matt papper. Om du vill viska ditt budskap (kanske en bebis som sover?), så kanske ett matt papper passar bättre. Matta papper har lägre D-max och det kan vara bra om den mesta informationen i bilden inte ligger i de mörkaste delarna när man väljer sådant papper.

 

Slät eller struktur på ytan?

Har du en bild som visar upp något ”mjukt och lent” (kanske närbild på ett barnansikte?) så kanske en slät yta kan passa. Har du en bild som visar något med struktur (kanske ett rivigt berg?) så passar kanske en tydligare ytstruktur på pappret.

 

Vilket papper passar bäst om jag har småmissar i min redigering?

Ett mattare papper med struktur på ytan kan dölja mikrodetaljer mer, jämfört med ett blankare papper med slät yta som visar upp alla detaljer och fel tydligare.

 

 

SKYDDA DINA BILDER ÄNDA FRAM TILL DOMARNA

När du väl skapat fantastiska prints av dina finalbilder, så se till att skydda dom väl. Använd gärna handskar för att inte smutsa ner papperet. Munskydd är också bra, för att undvika att det kommer saliv när du pratar eller råkar hosta nära printarna. Se till sist till att frakta dem på ett säkert sätt, med syrafritt papper mellan dem, eller plastfickor runt varje print, och kraftiga skydd runt om så att de kommer fram i perfekt skick till domarna.

 

Lycka till!

John

 

 

John Hellström

Hellström Printstudio

 

 

PS! Har du några frågor om prints så får du gärna skicka dem till john@hellstrom.com.

Svenska Porträttfotografers Förbund

  • Facebook Social Ikon
  • Instagram

© 2019 Svenska Porträttfotografers Förbund